dinsdag 9 februari 2010

New Mulcher/Chipper

Van de week dan eindelijk de mulcher ontvangen die we via eBay hadden gekocht, en ook nog een "gratis" kettingzaag erbij kregen (van een of ander duister merk, waarschijnlijk chinees). We hebben zoals je begrijpt een hoop organisch afval van rondom het huis. meestal verbranden we dit, maar het zou natuurlijk nog beter zijn om dit weer te hergebruiken. Zodoende na lang zoeken en bieden hebben we een meer dan capabele splinternieuwe mulcher gekocht met een 400cc (13PK) honda motor. (Een mulcher/chipper is een apparaat wat al je organische afval in kleine stukjes hakt.) Na wat assemblage en het vullen van de benzine tank en de olie, gelijk geprobeerd, om te constateren dat ie na 10 min vast zat. Dit kwam omdat ik er allereerst palm bladeren in had gedaan wat een big No No is, wist Jeanette mij te vertellen en ik dus niet wist, maar wel snel het resultaat zag. De bladeren zijn net touw, en gaan in de bewegende delen zitten van de mulcher. Afijn na wat sleutelen en het verwijderen van de restanten van de palm bladeren uit de mulcher, een volgende poging gewaagt. De tweede poging was een stuk beter takken van zo'n 10cm diameter hakt "ie" kort en klein, gigantisch precies wat we nodig hadden. Dit fijn gehakte hout/bladeren (chips) gooien we dan op onze aanplant wat dan de zon er van weerhoudt alle vocht uit de grond te laten verdampen, en ook het groeien van onkruid aanzienlijk zou moeten remmen. Ook kunnen we dit op de compost hoop gooien zodat het lekker weg kan rotten, en dan weer in de groenten tuin gebruikt kan gaan worden.

Verder hebben we er weer 2 kippen bij, nou ja kippen ze zijn nog erg jong, maar ik verdenk ervan dat de witte een haan is. "Hij" staat namelijk wat hoger op z'n poten en is voor z'n leeftijd redelijk brutaal. We hebben ze gehad van Mike & Fiona omdat ik hun computer had opgekalefaterd. Het schijnen een speciaal ras kippen te zijn, ik weet echter nog niet of we klaar zijn voor een haan, de kippen hebben nog geen eieren gelegd die we kunnen eten, wat we eerst eens willen proberen. Mike zei dat als het een haan is 'm wel terug zou nemen als we dat wilde, hanen worden meestal geslacht omdat je niet teveel hanen kan hebben en ze leggen natuurlijk geen eieren. Maar effe afwachten wat er gaat gebeuren.

We zijn weer iets verder met onze zonnecellen installatie, had na 2 maanden van frustratie en nagenoeg geen enkele reactie van de installateur gedreigd het contract to beëindigen. Dit had het gewenste resultaat, ik hoef nu maar te kikken en wordt geassisteerd, jammer dat dat alleen altijd via deze manier moet. In ieder geval is mijn vermoeden bevestigd en we moeten een extra stel draden van de weg (waar de elektriciteits paal staat) ondergronds naar ons huis getrokken worden. Dit betekend dat er een geul van 60 cm diep en een slordige 150 m lang moet worden gegraven. Dit ga ik dus niet met de hand doen, heb zoiets al eens eerder gedaan, en dat doe ik niet meer (zie New watertank 3). Nu, je kan dit laten doen, wat natuurlijk weer extra kosten met zich meebrengt of je doet het zelf met een gehuurde "trench-digger" (Geulen graver). Het laatste is wat ik ga proberen en zijn al verschillende mensen die hun hulp hebben aangeboden. Een stuk van zo'n 70 meter moet door een dicht stuk bos heen wat ik eerst zal moeten vrijmaken (ach zo blijf je bezig).

Jeanette was gisteren uitgenodigd, met nog 6 andere bank medewerkers die de meeste hypotheken hadden verkocht in de regio, voor een soort financiële training in een resort in Coffs Harbour. Na een geweldig diner bleef ze daar ook overnachten met de gehele groep. Ook kreeg ze wederom een voucher van $50 omdat ze de meeste verwijzingen naar financiële adviseurs had geïnitieerd. Dus in het kort ze zijn erg blij met haar en haar werk. Ze heeft een klein visje uit gegooid of er misschien een plekje vrij is op de business banking (agrarische sector) in Grafton. Maar genoeg over werk volgende week heeft ze vrij en ik heb ook vrij genomen, we gaan dit weekend naar de Gold Coast om Ken en Rachel to bezoeken. Mike & Fiona komen in ons huis voor het weekend om voor de honden te zorgen, hopelijk gaat dit goed zodat we dit misschien meer kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten