zondag 24 oktober 2010

Gun license ?

Een paar weken geleden nodigde de buurman me uit om wat te komen schieten. Nu voor degene die mij kennen, jullie weten dat ik niet erg veel tijd heb voor mensen die voor hun plezier dieren afschieten (jagers). De buurman is hier ook van op de hoogte dus het was niets meer dan wat schieten op lege blikjes en jerrycans, waar ik de lol wel van in zie ! Dus ik ging geladen met een 6-pack bier rondt de middag naar ons meest naaste (loop afstand) buren. Dave stond al met z'n familie te wachten, op de achterkant van een oude ute (auto met een grote tray) lagen een 7 tal geweren uitgestald. Dit varieerde van een klein kaliber .22 tot shotguns en het grotere kaliber 44 gauge compleet met telescoop, als ik het me goed kan herinneren. Het geweer dat de .22 kogels gebruikt wordt beschouwd als instap model en wordt veelal door kinderen gebruikt. Ja je hoort het goed, het is vrij normaal in Australië dat kinderen die in de bush wonen, opgevoed worden met het schieten van geweren. En de kinderen van Dave waren dan ook geen uitzondering, en schoten met het kleinere kaliber maar deinden niet terug om met het grote kaliber te schieten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook effies moest wennen dat daar een jochie van 9 jaar met een geweer stond te schieten waar ik blauwe plekken van op m'n arm kreeg van de terugslag !! Dit klinkt in eerste instantie allemaal een beetje vreemd maar als je in de Australische bush woont wordt je blootgesteld aan gevaren die je niet ondervindt in de stad. D'r zitten hier (zeer giftige) slangen, wilde honden, Dingo's, wilde zwijnen, reusachtige kangoeroes, Goanna's (grote hagedissen) en ga zo maar door. Het is daarom toegestaan dat als je meer dan 10ha grond bezit je een gun license aan mag vragen om je zelf en je vee te beschermen. Dit heeft me wel aan het denken gezet en ik overweeg om ook een gun license aan te vragen. Ik heb nog niet echt een situatie gehad waar ik een geweer nodig heb gehad, maar dat zal ongetwijfeld wel een keer gaan gebeuren, als was het alleen maar om een dier uit zijn lijden te helpen. Afijn terug komend op het schieten, ik was vrij goed in dienst met schieten, dus ik ging er vanuit dat ik dat nog steeds kon. Het viel niet tegen maar was toch moeilijker dan ik dacht, dit zijn natuurlijk wat andere wapens die we in dienst gebruikten. Het schieten gaat gepaard met knallen en de grotere kalibers maken echt een oorverdovend geluid wanneer ermee wordt geschoten. Jessy een van onze border collies is erg bang voor deze knallen zijn we achter gekomen, en probeert zo ver mogelijk weg te kruipen wanneer ze dit hoort. Chico en Rusty daarentegen wilde me volgen toen ik op weg naar de buren ging en heeft Jeanette op moeten sluiten in het huis totdat ik weer terug kwam. Ze wilde met hun baas mee, don't you love those dogs !!

Vandaag komen Mara en Eric langs om kennis te maken, wij hebben Mara en Eric leren kennen via het internet, en gaan in principe ons huis waar nemen wanneer we naar Holland gaan 18 December. Hopelijk vinden ze het geen probleem om voor onze honden te zorgen, en rest van ons property. En tot slot morgen waag ik wederom een poging om mijn vrachtwagen rijbewijs te halen (voor de fire brigade). Hopelijk tref ik deze keer iemand die wat objectiever is dan de eigenheimer die ik vorige keer had !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten