maandag 4 oktober 2010

Spring clean-up

Niet dat wij nou echt zulke schoonmakers zijn, maar d'r waren toch dingen die moesten gebeuren. Tijdens de zomer zitten hier veel Mud (Dauber) wespen (Modder dauber wesp), die zoals de naam al doet vermoeden nesten bouwen van modder. Als de nesten bijna klaar zijn vangt de wesp spinnetjes die worden verlamt en daarna in het nest gestopt. Die verlamde spinnetjes dienen als voer voor de larf die de wesp daar als laatste inlegt. Klinkt gruwelijk maar zo gaat dat in de dierenwereld, desondanks zijn deze wespen niet agressief en is het uitzonderlijk om door "ze" te worden gestoken. Afijn omdat we er tijdens onze laatste zomer erg veel waren, hadden we een gigantische aantal nesten overal op en in zitten. Het was dus nu tijd om de nesten te verwijderen, als er nu nog larven in zaten dan hadden die de winter niet overleefd. Weer een behoorlijke klus waar we ons weer eens op hadden verkeken. Na alles te hebben verwijderd (helaas vindt ik nog steeds nesten die we over het hoofd hadden gezien), zag het er allemaal een stuk beter uit. Ook begint het gras weer te groeien, wat betekend dat er gemaaid moet worden. Natuurlijk was de accu van de maaier leeg dus moesten er start kabels aan te pas komen. Nu had ik al een tijdje het probleem dat ik de maai-messen niet meer kon ontkoppelen omdat er een hendel was afgebroken. Vorig jaar ging dat nog wel een beetje maar, nu had dit tot gevolg dat een van de snaren er steeds afliep, dus dat werkte niet echt. Maar effe met George gebeld (een Utrechtenaar die hier wat verderop woont), een een diesel monteur is geweest. Hij is erg goed met motoren en machinerie, en heeft een las apparaat en een gigantische schuur/garage, dus hij kon wel wat assistentie verlenen. Ook dit was wederom een grotere klus dan voorzien, we hebben bijna het hele maai-deck uit elkaar gehaald. Een aantal onderdelen waren afgebroken en hij heeft die weer perfect aan mekaar gelast, je kan bijna het verschil niet meer zien. De accu effies opgeladen en het werkt allemaal weer perfect, laat de zomer maar komen, geen excuses meer om lang gras te hebben :-)

Afgelopen week is ook het metaal voor de beton bewapening gebracht, dus moest ik de aansluitingen voor de extra douche, wasmachine aansluiting en de wasbak gaan voor bereiden.
Dit was wederom makkelijker gezegd dan gedaan, ik wilde het allemaal aansluiten op de bestaande riolering, maar waar liep die ?? Dus maar begonnen met het graven van gaten waar het het meest voor de hand lag. Afijn ik had dus wat gevonden aan de voorkant van het huis, niet echt waar ik het aan wilde gaan sluiten omdat dat een hoop extra pijp en graaf werk met zich mee bracht. Tijdens het graafwerk (weer graven, dat doe ik wat deze dagen) stuitte ik op een gigantische boomstronk. Nu moet je weten dat het meeste hout hier hard hout is en dus zo hard als beton was, ik moest er dus omheen, wat niet echt goed uit werkte. Toen bedacht ik me dat ik iets van een tekening had gezien in het koop contract van het huis. Na een lange zoektocht vond ik inderdaad een met de hand gemaakt tekeningetje met de huidige riolering. Het mooie was dat er ook nog aangegeven was wat de afstand was, dus ik weer begonnen met nieuwe gaten te graven wat de kippen razend interessant vinden en heerlijk aan het pikken zijn in het vers opgegraafde zand. Laat ik nu een leiding vinden die precies onder de geplande 2de douche, wat een mazzel. Terug naar de loodgieters winkel en nieuwe bochten enz. gehaald, kon het gelukkig nog omruilen. Alles is nu aangesloten en kan er begonnen worden met het egaal maken van de area's waar het beton gaat komen.
Wordt vervolgd .........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten