maandag 30 november 2009

Sherwood creek

Afgelopen weekend met wat vrienden van verderop naar Sherwood creek geweest. Na vertellen was dit een prachtige creek (beek) met verschillende watervallen. De creek loopt door een "nature reserve" wat inhoudt dat er geen honden mee mogen dus die moesten dan ook maar thuis blijven. Het was maar een 20 minuutjes rijden, en daarna moest je via wat smalle bospaadjes en wat klauteren nog een half uurtje lopen voordat je bij een schitterende waterval met heerlijk zwemwater kwam. Jeanette was niet helemaal in haar mum want bospaadjes met afgrond(jes) is niet haar idee van plezier, desalniettemin aangekomen op de bestemming was het het allemaal waard. We zijn vroeg in de ochtend gegaan om de ergste hitte een beetje te mijden. Ondanks dat het water er koud uitzag, was het een heerlijke temperatuur. Het water was erg helder en we konden zelfs paling zien zwemmen tussen de rotsen. Misschien had ik die moeten zien te vangen, er gaat niets boven een lekker gerookt palinkje. Maar paling vangen zonder enig hulpmiddel is een verloren zaak mijns inziens.

Het gaat gelukkig weer goed met Rusty, al met al heeft ie er niet heel erg veel last van gehad, desondanks wil Jeanette de raad van de dierenarts opvolgen en hem 2 weken rustig houden. Het gif van de teek kan nog wat uitwerkingen hebben op de hart spieren. Verder is Jeanette de laatste maanden aan het proberen mij over te halen om toch maar weer een kat te nemen. We hebben sinds de laatste maanden last van wat ratten, en dat is haar grootste argumentering om mij over te halen, de kat zou korte metten maken met de ratten. Afijn ik heb haar het groene licht gegeven (ondanks ik er niet helemaal mee eens ben), dus het zal wel niet al te lang zijn voor we weer een kat(je) hebben.

Jullie zullen ongetwijfeld wel eens van een wandelende tak gehoord of gezien hebben. Nu dat hebben wij ook, alleen heb ik nooit zo'n grote gezien die we van de week aantroffen. Onvoorstelbaar wat een joekel, had het eerst niet echt goed in de gaten want hun camouflage is natuurlijk subliem (vandaar de naam). Als ik een dier vindt wat ik nooit eerder heb gezien dan probeer ik altijd wat meer details uit te zoeken van dat dier. Ik denk het gevonden te hebben het is een "Giant Walking Stick" en kan wel 30 cm worden. In mijn zoektocht vond ik zelfs een Nederlandse website over wandelende takken ? Afijn het blijkt dat deze dieren erg populair zijn als huisdier, ach ja iedereen zijn eigen meug. Voor wat meer informatie in het Nederlands volg deze link.

Verder hebben we dit weekend de knoop doorgehakt we gaan een grote zonne-cellen installatie op ons dak laten plaatsen. Het hele dak aan de noord kant van het huis komt vol te liggen met 90 panelen die zo'n 5.4 Kw op moeten gaan leveren. Het is al met al een behoorlijke investering maar volgens onze berekening moet de installatie zich binnen 7 jaar hebben afbetaald, en na die 7 jaar hebben we dan gratis stroom wat geen slechte regeling is. Zonder te technisch te worden zal ik het proberen uit te leggen. We gaan niet met accu's werken maar blijven gewoon aangesloten op de normale stroom voorziening. Op het moment betalen we ongeveer 20 cent voor elke Kwh die we gebruiken (dit is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan in Nederland). De stroom die onze installatie opwekt gebruiken we niet zelf maar wordt direct terug geleverd naar de stroom maatschappij, en hier komt de klapper en betaald ons daar 60 cent voor, dus 3 keer zoveel !! Om deze reden kunnen we de installatie binnen 7 jaar afbetalen, en deze regeling is sinds een maand van kracht, en alleen maar voor een bepaalde tijd. Dus moet je snel een beslissing maken, wat wij dus hebben gedaan. Wij hebben er voor gekozen om zoveel mogelijk zonnecellen op het dak te plaatsen om zoveel mogelijk stroom te kunnen opwekken. Het mooie van dit systeem is dat je niet met accu's hoeft te werken, die erg duur zijn en niet het eeuwige leven hebben. Het bedrijf die onze installatie gaat doen heet "Solarshop Australia", en is de grootste installateur in Australië. Steve de verkoper vertelde me dat dit ook erg populair in in Duitsland, omdat Duitsland naar het schijnt ook een hele goede regeling heeft om stroom terug te leveren aan de stroom maatschappijen. Hoe zou dat in Nederland zijn, is de Nederlandse regering ook met zoiets bezig ? Ik weet dat de zon in Nederland (en in Duitsland) niet zoveel schijnt als hier in Australië, maar toen wij nog in Nederland woonde hadden wij ook een zonneboiler op het dak en sinds we die hadden geïnstalleerd was onze gas rekening aanzienlijk gedaald, dus alle beetjes helpen ! Afijn we houden jullie op de hoogte hoe het met onze zonnecellen installatie vergaat.

1 opmerking:

  1. Hoi Ton en Jeanette,

    Jullie zijn goed bezig zeg !! Eigen tuintje, water, stroom.... kortom, volledig self sufficient !

    Groetjes,
    Alex en Angelique

    BeantwoordenVerwijderen