donderdag 24 september 2009

Jobhunting 2

Afgelopen week hebben we 2 gigantische zand/stof stormen gehad, het begon vroeg in de morgen in Sydney en trok langzaam in noordelijke richting. Dit gaf indrukwekkende visuele taferelen, ondanks het feit dat sommige mensen dachten dat de wereld verging. In Sydney was de gehele lucht rood gekleurd, een fenomeen niet onbekend, maar niet op deze schaal.

Soms gaan die stormen de gehele wereld rondt. Ik kan me nog een keer herinneren toen we nog in Nederland woonde dat op een zekere dag alle auto's onder het stof zaten, toen werd er ook vermeldt dat dit uit Australië was gekomen. Dus wie weet krijgen jullie daar in Nederland ook nog wat van te pakken, het is inmiddels ook al in New Zealand terecht gekomen. Natuurlijk ging deze storm gepaard met harde windstoten die funest zijn als er bosbranden woeden of dreigen, met als gevolg dat er de nodige bosbranden woeden in Australië inclusief onze regio de Clarence Valley. Een brand was zo erg dat de Pacific Highway voor een uur was gesloten om de veiligheid van de brandweer lieden en automobilisten te garanderen, het zicht was niet meer dan 1 meter door de rook die gepaard ging met de brand. Nu het sluiten van de Pacific highway is niet echt populair bij een hoop instanties, je moet je de Pacific Highway voor stellen als de belangrijkste weg naar het noorden (Sydney - Brisbane), een soort A2 als in Nederland. Het schijnt dat een paar minuten sluiten van de Pacific Highway vele miljoenen kost voornamelijk in de transport sector. En als dit gebeurt er opeens een hele hoop meer hulp tot je beschikking is, uiteindelijk is er een bulldozer geregeld om een pad door het bos te creëren dat als fire break gebruikt kon worden, en het vuur onder controle was. Het hele gebeuren was s'avonds op TV in het nieuws te zien.

Afijn deze week stond in het kader van wat het Australische leger me kon bieden op het banen front. Na een overnachting te hebben gehad bij m'n maat Kenny was ik op weg naar Coolangatta en kwam midden in de zandstorm terecht, desalniettemin toch op tijd op plaats van bestemming aangekomen. Na een inleidend praatje te hebben gehad en een van de kandidaten op z'n nummer werd gezet, omdat z'n surf outfit en slaperig hoofd niet echt werd geapprecieerd, moesten we een aptitude test gaan doen. Dit is een test om een indruk te krijgen van je intelligentie peil. Een van de testen was wiskundig georiënteerd , waar ik altijd erg goed in was, maar dit was toch wel een hele tijd geleden. Vragen met betrekking tot Cosinus and Sinus was ik toch wel een beetje vergeten. Na de test bleek dat ik het tot mijn verbazing goed had volbracht en een legio van banen tot m'n beschikking had om uit te kiezen. Maar omdat ik niet bereid om te verhuizen zijn er alleen functies beschikbaar in het reserve leger. Deze banen zijn zo opgezet dat je ze naast een normale baan kan volbrengen, wat inhoudt dat elke dinsdag avond wordt geoefend en 1 weekend in de maand. Nu wil ik net iets meer, wat mogelijk schijnt te zijn maar dat moet ik eerst zien te regelen in het lokale depot in Grafton. Elke dinsdagavond is er ook een voorlichting dus ga ik daar maar eens kijken. Verder omdat ik ouder ben dan 45 moet ik ook nog een bloed test doen om Cholesterol levels te controleren (waar van ik weet dat ze te hoog zijn) en een ogen test. Dus al met al een stuk wijzer, maar nog steeds een hoop vragen en nog niet echt zeker of dit de juiste richting is. Dit onder meer omdat ik afgelopen vrijdag was uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek bij een bedrijf in Grafton. De eigenaar van het bedrijf had mijn advertentie in de krant gezien die ik (gratis) in juli in de lokale krant had geplaatst. Dit bedrijf maakt producten die gebruikmakende van GPS het mogelijk maakt om in een oogopslag te zien waar alle automobielen van een vloot zich bevinden. Een hele hoop andere informatie is ook tot je beschikking. Ze hebben meerdere producten waarvan een ervan een personal device is, wat gebruikt kan worden als je lange boswandelingen gaat maken, en je dan via satelliet precies gelokaliseerd kan worden wanneer dat nodig mocht zijn. Afijn erg interessante technologieën, alleen zijn ze op zoek naar een web programmeur, wat ik niet ben, maar we hadden een goed gesprek, en Rick (de eigenaar) zei dat ie met z'n business partner zou spreken en nog contact met me op zou nemen. Al met al een interessante ontwikkeling, maar we moeten nog effies afwachten wat het allemaal gaat worden.

De rest van deze week staat in het kader van het opbouwen van de Oktoberfest party die we aanstaande zondag geven. We verwachten een 20 tal mensen, inclusief wat vrienden van Sydney die een aantal nachten blijven overnachten. In dit soort gevallen is het heerlijk om zoveel ruimte tot je beschikking te hebben. Ik ga een lange tafel maken met een soort tent wat toch wel de belangrijkste items zijn van elk Oktoberfest, maar ook komt er nog een bar buiten met een TV, want die dag wordt ook de finale van de Rugby gespeeld, wat niet gemist mag worden. We hebben 40 Kransky's bij de slager besteld en gaan een Huzaren salade maken wat niet echt Duits is maar altijd erg wordt gewaardeerd door de Ozzies. Ook mag het nagelen niet worden vergeten, moet alleen nog een ouderwets hamer zien te regelen, degene die ik had is gesneuveld bij het laatste Oktoberfest wat we hielden. Dus volgende week een verslag hoe het allemaal verging !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten