zondag 10 april 2011

First aid training Jeanette

Eindelijk een blog entry van mij (Jeanette).

Het najaar en winter seizoen wordt door de brandweer gebruikt om een aantal cursussen te geven in de periode dat het rustig zou moeten zijn.
Wij hebben ons ook weer ingeschreven voor een aantal training cursussen en praktijk training.
Dit jaar gaan hebben we eerste hulp, kettingzaag, en een gevorderden cursus op het programma staan. Daarnaast gaan we nog naar een auto ongeluk praktijk training en een regio training.
De cursussen doe je individueel, de praktijk training met je team. Dit is vooral wel handig omdat we een aantal nieuwe leden hebben en we zelf ook nog wel wat training kunnen gebruiken.
Afijn ik had me dus opgegeven voor de eerste hulp. 2 Dagen training op het hoofdkantoor in Ulmarra.
Eerst een gedeelte theorie, daarna praktijk afgerond met een schriftelijk en praktijk examen.
Het scheelde wel dat ik toch nog wel vrij veel van mijn dokters assistente opleiding wist.
Maar even goed toch opletten. Zeker omdat de regelingen voor reanimeren weer veranderd waren.
Je zit met een groep met allemaal vrijwilligers in de klas en de leraren zijn ook vrijwilligers.
Er zit van alles wat in zo'n groep, waaronder dus ook een die alles beter wist. De wijsneus wist ook te verkondigen dat als hij ooit gereanimeerd wordt en zijn ribben worden evt. tijdens het reanimeren gebroken (dit kan namelijk gebeuren), dat hij de persoon die hem trachten te redden wel even naar de rechtbank zou slepen.
In principe kan dit niet in Australië omdat je de "goede samaritaan wet" hebt waardoor als je dus handelt vanuit een goede bedoelingen met de juiste kwalificaties je automatisch vrijgesproken wordt. Wel even handig om te weten.
Afijn we moesten het spalken van een arm of been gaan oefenen en hadden hiervoor houten latjes gekregen. Nu gebeurde het dat een van de dames met het latje aan het spelen was en deze per ongeluk op het been van de wijsneus terecht kwam.
Nou dat werd dus een hele rel in de klas. Er werd snel een pauze ingelast en de 2 personen werden apart genomen om het voorval te bespreken.
Na de pauze kregen we allemaal een preek van de hoofdtrainer die met andere woorden zei dat ze geen onenigheid dulden en dat de cursisten zich moesten gedragen als volwassenen.
Onnodig om te zeggen dat iedereen slaagde voor de eerste hulp, behalve de wijsneus.
Grappig was dat ik mee kon rijden met een van de leraren die vlak bij ons woont samen met nog een andere cursist en de leraar ons al gewaarschuwd had voor de wijsneus.
Ze zijn hem liever kwijt dan rijk en het zou kunnen zijn dat hij uit de brandweer gezet gaat worden omdat het een onrust stoker is.

Verder kregen we te horen dat elke brandweerwagen uitgerust gaat worden met een Automatische Externe Defibrillator (AED).

Een AED kan worden gebruikt om een gestopt (of gestoord hartritme) hart weer op gang te krijgen dmv het toedienen van een elektrische schok.
In Mei zijn de andere cursussen, dus daarover meer de volgende keer.

Dan nu totaal iets anders heb ik onlangs een pendulum (Latijnse woord voor slinger) cursus gedaan.
Wist eerlijk gezegd niet wat ik me er bij voor moest stellen, maar vond het bijzonder interessant.
Vooral omdat het lukte om de pendulum te laten slingeren bij de vragen die je stelt.
Een andere cursist lukte het niet om het pendulum te laten slingeren.
Je moet er wel in geloven, en volgens Ton is het allemaal bedrog.
Ik vind het gewoon grappig om iets nieuws te leren, en als dat dan ook nog lukt is het meegenomen.
Je moet je even op iets anders concentreren, waardoor je dus even alles vergeet waar je normaal gesproken druk mee bent.
Ik vind het wel eens moeilijk om niet aan het werk te denken, ook in het weekend, wetende wat er te wachten staat voor Maandag. Dus voor mij was het heerlijk om even aan helemaal niets anders te hoeven denken. Heb thuis nog een demonstratie gegeven voor Ton, maar hij gelooft er toch niet in. Ik heb een pendulum aangeschaft op de cursus, en ga nu lekker thuis slingeren in de hoop dat het mij ook zelf lukt om je even af te sluiten van de wereld om je heen.
Je kan met het pendulum ook met edelstenen werken en dat heeft mijn interesse wel. Ik zie het als een hobby en vind het leuk om er meer van te leren.

Tot zover mijn eerste blog, tot de volgende........

1 opmerking:

  1. Hoi Jeanette,

    wel even leuk om jouw verhaal op het blog te lezen. Ga lekker genieten van het slingeren en ik kan me voorstellen dat het gewoon even lekker is om met iets anders bezig te zijn. Succes en groetjes,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen